Shiva Ratri – noapte spirituală a ciclului Lunii

Shiva Ratri - noapte spirituală a ciclului Lunii

SHIVA RATRI

Perioda cu putin inainte de maximul de Luna Noua este cunoscut sub numele de Shiva Ratri, sarbatoarea noptii tainice a lui Shiva. O descriere a acestei sarbatori apare in faimoasa lucrare Shiva Purana, legenda imemoriala a Zeului Shiva. In conformitate cu aceasta lucrare, noaptea dinaninte de Luna Noua este o noapte a transcendentei divine, iar daca ne angrenam in activitati spirituale putem obtine rezultate exceptionale care sa echivaleze cu rezultatele obtinute in urma unui an de practica spirituala asidua. 

Shiva Ratri, sau noaptea lui Shiva, reprezinta ultima faza de descrestere a Lunii, generand un efect de maxima purificare ce se manifesta atat in fiinta umana cat si in natura inconjuratoare. Atat din aceasta cauza, cat si din perspectiva unei viziuni mistice, se recomanda in ziua si noaptea respectiva (de Shiva Ratri) postul complet (alimentar) cu apa, introspectia si autoanaliza, practica spirituala, rugaciunile. 
In noaptea de SHIVARATRI sa pastram mental tacerea, care ne va ajuta sa realizam LAYA YOGA cu o MANTRA a lui SHIVA ce ne va pune in stare de rezonanta cat mai profunda cu SHIVA. Sa nu uitam de asemenea ca noaptea de SHIVARATRI inseamna, in primul rand, Bucurie Sublima, Divina. Viata spirituala autentica este inainte de toate o viata plina de bucurie. Cu cat iradiem in jurul nostru mai multa bucurie si fericire, cu atat dovedim ca ne aflam mai aproape de Sursa Suprema nesecata a Bucuriei si a Fericirii.

“SHIVARATRI” inseamna si “noaptea revarsarii Gratiei Divine”. In aceasta directie, traditia indiana mentioneaza ca, in special cu acest prilej, fiinta umana ar trebui sa-L adore, plina de daruire si cat mai frenetic, pe SHIVA ca ipostaza a lui Dumnezeu Tatal, tot timpul noptii. Mai ales in aceasta noapte, yoghinii si adoratorii lui SHIVA raman treji, invocandu-L, necontenit si din toata inima, pe SHIVA. A face atunci altceva (de exemplu, a citi, a face conversatie etc) doar pentru a ramane treaz, nu este de nici un folos. In schimb, a ne petrece noaptea de SHIVARATRI adorandu-L pe Shiva, in anumite moduri (inclusiv facand dragoste, numai cu continenta, consacrand ATUNCI, in mod total, fructele acestei fuziuni lui SHIVA), ne va sfinti si ne va umple de Gratia Divina pentru intreaga viata. 

Lectia spirituala pe care ne-o ofera noaptea de SHIVARATRI este aceea ca noi, ca yoghini, ar trebui sa nutrim mai mereu numai ganduri curate si pline de sfintenie, pentru a fi, aproape intotdeauna, plini de stari dumnezeiesti. Tocmai de aceea, trebuie sa urmarim, mai ales in aceasta noapte sfanta, sa devenim una cu Dumnezeu realizand, astfel, plenar o stare de indumnezeire (datorita revelarii Sinelui nostru Suprem, ATMAN). Daca vom invoca atunci, in mod constant, Prezenta Atotputernica a lui Dumnezeu, constientizarea Dumnezeirii noastre va veni, dupa aceea, in curand (la momentul potrivit). Oricat de multe lucruri ar poseda, oamenii sufera, cel mai adesea, din cauza lipsei pacii interioare profunde si din cauza absentei binecuvantarii existentei lor, pentru ca acestea pot fi primite doar de la Dumnezeu Tatal. Pentru aceste doua daruri spirituale ar trebui, in special, sa se roage oamenii. Atunci cand pacea profunda si binecuvantarea au fost obtinute, toate celelalte vor veni de la sine, prin gratia lui Dumnezeu. Toti oamenii ar trebui sa fie, mai mereu, plini de dorul de Dumnezeu, fiindca toate celelalte dorinte n-au, aproape deloc, valoare.

Termenul sanscrit SHIVARATRI are mai multe semnificatii. “RATRI” este echivalent, de obicei, cu intunericul noptii. Dar SHIVARATRI nu are, de fapt, nici o legatura cu intunericul, ci cu starea speciala de sacralitate a acestei nopti. Intunericul din aceasta noapte este investit cu o mare Gratie Divina. Motivul este ca, in cea de-a 14-a zi care urmeaza dupa momentul de Luna Plina (ziua respectiva este numita, in calendarul indian, Chaturdhasi), Luna care, printre altele, guverneaza mintea umana comuna, se afla intr-un aspect profund benefic in relatia sa cu Soarele. De aceea, mai ales atunci, ACESTA este un moment deosebit de favorabil pentru a simti plenar prezenta tainica si izbavitoare a lui Dumnezeu Tatal, care se manifesta, prin SHIVA, intr-o anumita ipostaza a Sa. 

Upanisadele vorbesc despre anumite atribute fundamentale ale Divinului, cum ar fi Adevarul, Bunatatea si Frumusetea (SATYAM, SHIVAM, SUNDARAM). Platon considera, si el, Adevarul, Bunatatea si Frumusetea ca fiind atributele fundamentale ale lui Dumnezeu. Bunatatea (SHIVAM) reprezinta principiul-esenta a tot ceea ce poate fi mai bun si mai favorabil pentru evolutia noastra spirituala si aceasta bunatate este asociata atat cu Adevarul Etern (SATYAM), cat si cu Frumusetea Absoluta (SUNDARAM).

Acesta este, in opinia celor mai multi iluminati, cel mai important mesaj spiritual al momentului de SHIVARATRI, mesaj care este de obicei insotit de o cerinta majora a unei vieti cu adevarat spirituale: a te face util (SEVA), cu detasare si discernamant, pentru toate fiintele, privindu-le atunci ca pe niste manifestari ale lui Dumnezeu. Pentru aceasta, este necesar sa ne dezvoltam mai intai puterea de a iubi, iar pentru a ne dezvolta plenar capacitatea de a iubi intr-un mod pur, sublim si neconditionat, trebuie sa ne dezvoltam cat mai mult spiritul de sacrificiu (starea de abnegatie). Faptul de a te face util celorlalti, cu daruire si devotament, capata un sens profund spiritual doar atunci cand facem aceasta intr-o stare de iubire profunda, care este capabila de sacrificiu si deplina abnegatie. Atunci actiunea detasata de a te face util celorlalti sau, altfel spus, KARMA YOGA este cea care ne va determina, intr-un mod decisiv, evolutia spirituala. Totodata, aceasta ne va ajuta sa nu uitam niciodata sa fim buni.

La randul lor, termenii “SHIVA” si “SHANKARA” (un alt nume, foarte des folosit, al lui SHIVA) inseamna Binefacatorul (Mantuitorul). In termenul SHANKARA, “SHAM” inseamna constiinta plina de beatitudine (CIT-ANANDA), iar “KARA” inseamna “Cel care o produce”. Astfel, SHANKARA inseamna etimologic “Cel ce trezeste Constiinta Divina si Beatitudinea Divina” in toate fiintele. SHANKARA (SHIVA) este asadar cel care daruieste Constiinta Beatitudinii Divine nesfarsite tuturor celor care-si gasesc refugiul in El sau care Il adora cu intreaga lor fiinta.
Secretul intregii Creatii este revelat, simbolic, in descrierea traditionala a formei lui SHIVA. Astfel, semiluna de pe capul lui SHIVA simbolizeaza constiinta fiintelor umane, fluviul Gange care, potrivit mitologiei indiene, cade din inaltimile transcendente ale Cerurilor pe capul lui SHIVA, pentru a se prelinge apoi, prin parul sau, pana pe Pamant, simbolizeaza misterioasa forta a vietii universale, serpii pe care SHIVA ii poarta ca bratari si drept insemne ale Puterii Sale Divine, reprezinta nenumaratele fiinte insufletite. El este asezat pe un munte de argint, iar unul dintre cei mai dragi prieteni ai Sai este Kubera, Zeul Prosperitatii. Si totusi, desi SHIVA are totul, El poarta mereu, cu sine, vasul de cersit, pentru a ne reaminti, neincetat, ca orice gen de posesivitate sau de atasament este un obstacol pe calea progresului spiritual. SHIVA este complet detasat de orice, si prin aceasta El a devenit incarnarea eterna a Supremei Gratii Divine.

Cei trei ochi ai lui SHIVA reprezinta cele trei lumi (LOKA-uri). Tridentul lui SHIVA este simbolul trecutului, prezentului si viitorului (cele trei aspecte ale timpului) precum si al transcenderii celor trei calitati sau tendinte (GUNA-urile): SATTVA, RAJAS si TAMAS care reprezinta oglindirile specifice ale Trinitatii manifestarii: BRAHMA, VISHNU si RUDRA-SHIVA. Cele trei lumi, triada timpului, precum si cele trei calitati (GUNA-uri) reprezinta manifestarea Principiului Divin (ISHVARA) din inima tuturor fiintelor. Atunci cand Gratia lui Dumnezeu patrunde adanc in inima noastra, ne putem inalta fulgerator la Dumnezeu Tatal (PARAMASHIVA).

Pe de alta parte, am putea spune ca, indiferent de momentul calendaristic, atunci cand suntem cu adevarat capabili sa experimentam starea divina de pura Existenta (SAT) – pura Constiinta (CIT) – pura Beatitudine (ANANDA), traim cu adevarat, plenar, datorita starii noastre de rezonanta cu SHIVA, in ziua cea sfanta de SHIVARATRI. Pana ce fructul nu se coace in pom, sucul sau nu este dulce. Atunci insa cand fructul este pe deplin copt, el cade singur din pom. Atasamentul fata de copac a disparut. La fel, fiinta umana care atinge deplina maturitate spirituala obtine automat detasarea (VAIRAGYA). Omul trebuie sa se straduiasca fara incetare sa atinga acest nivel sublim al maturitatii sale prin realizarea practicilor spirituale care-i transforma gradat si definitiv constiinta.

SHIVARATRI este o zi foarte favorabila, din punct de vedere spiritual, pentru noi toti. Ea este cea de-a patrusprezecea zi a ciclului lunar, momentul cand Luna este aproape cu totul ascunsa, iar Soarele se afla atunci in semnul Varsatorului.
Sa nu uitam deci ca mintea individuala (MANAS) este intim asociata cu Luna. CHANDRA, ingerul tainic guvernator al Lunii, este totodata si divinitatea care guverneaza mintea (MANAS). Ea pierde in fiecare zi cate a 16-a parte din stralucirea sa, dupa momentul Lunii Pline si continua sa descreasca astfel pana cand, in noaptea de SHIVARATRI, manifesta doar a 16-a parte din puterea sa. Momentul de Luna Noua poate fi asociat prin urmare cu acea stare a mintii in care fluctuatiile si capriciile ei sunt mult reduse, putand fi suspendate cu usurinta si controlate prin disciplina spirituala. In aceasta noapte (SHIVARATRI) noua ne mai ramane doar o mica parte de controlat, iar aceasta poate fi realizata prin focalizarea intensa a atentiei asupra gloriei nepieritoare a lui Dumnezeu.

Oferim acum doua exemple de meditatie interioara, zilnica, ce sunt realizate in mod traditional pentru adorarea lui SHIVA:

1) “Venerez plin de iubire nestemata cea sublima a Sinelui meu Divin Etern ATMAN. Il ador cu fervoare pe SHIVA cel care se afla mereu in Lotusul Inimii mele. Il imbaiez astfel in apa preacurata a mintii mele purificate, apa pura care este luata din raul cel nesecat al credintei si al devotiunii. Il ador pe SHIVA ACUM cu florile inmiresmate ale starii de SAMADHI (EXTAZ DIVIN). Realizez plin de aspiratie toate acestea pentru a ma elibera pentru totdeauna de egoism, ignoranta si suferinta.”

2) “O, SHIVA! Tu esti in realitate mereu prezent in mine, in Sinele meu nemuritor (ATMAN). Mintea mea coplesita de iubire pentru tine este PARVATI, adorata Ta SHAKTI (ENERGIE FEMININA MANIFESTATOARE). Energiile mele PRANA-ice sunt slujitorii Tai. Trupul meu este Casa Ta. Actiunile mele in aceasta lume ale caror fructe iti sunt neconditionat daruite Tie sunt tot atatea acte de adorare a Ta. Somnul meu este SAMADHI (EXTAZ DIVIN). Mersul meu se realizeaza doar in jurul Tau. Vorbirea mea divin inspirata este o rugaciune adresata Tie. Acum si aici, eu iti ofer Tie, plin de dragoste si umilinta, tot ceea ce am fost si sunt.”

sinteză realizată de Bartha Zoltan