Tripura Sundari – cea mai benefică fază a ciclului Lunii

Tripura Sundari - cea mai benefică fază a ciclului Lunii

TRIPURA SUNDARI

In ciclul Lunar exista un moment foarte important, evidentiat mai ales in traditia astrologica orientala, care arata ca inainte cu doua zile de Luna Plina influenta acestui astru este deosebit de benefica asupra plantei noastre. Este o zi privilegiata, fiind denumita ziua frumusetii si armoniei universale (denumirea orientala este de Tripura Sundari simbolizand Marea Putere Cosmica a frumusetii si iubirii divine). Este ziua in care simtul masurii si al armoniei, bunul simt, sunt mult mai usor accesibile fiecarei fiinte umane. Este ziua in care putem sa ne temperam pornirile si ambitiile egoiste prin constientizarea adevaratelor noastre aspiratii, fiind o zi pe care merita sa o consacram iubirii, artei, frumusetii, actiunilor pline de daruire. Rezultatul observatiilor din aceasta perioada arata ca ziua de Tripura Sundari este o zi eficienta pentru a ne implica in actiuni de mare anvergura, dar care sunt in armonie cu aspiratiile noastre sufletesti, o zi in care se pot remedia multe probleme existente in plan relational, o zi ce amplifica creativitatea, inspiratiile artistice, exprimarea sentimentelor si a trairilor (o zi ideala pentru a evoca momentul magic al inceputului unei relatii afective, de a ne lasa inspirati de chemarea inimii, de a ne urma intuitiile, de a depasi pragmatismul mental – ce adeseori este o piedica importanta in armonizarea sprituala a unei relatii de cuplu).

In cele ce urmeaza, va oferim cateva explicatii despre semnificatia Marii Puteri Cosmice Tripura Sundari.

Tripura se poate traduce prin cea care cuprinde cele trei cetati, orasele sau cetatile fiind o metafora, deoarece in realitate ele se refera la cele trei lumisau sfere gigantice ale Creatiei lui Dumnezeu, care sunt: lumea fizica, lumea subtila (astrala) si lumea cauzala. 

Datorita omologarii perfecte dintre structura microcosmosului uman si cea a Macrocosmosului, aceste trei cetatipot fi asociate, respectiv, celor trei corpuri sau invelisuri principale ale fiintei umane: corpul fizic, corpul astral si corpul cauzal. Dintr-o alta perspectiva, semnificatia este aceea a suveranitatii zeitei asupra domeniilor materiei, energiei si gandului la nivelul intregii Creatii. In plus, aceasta manifestare grandioasa a Marii Puteri Cosmice Tripura Sundari se refera, in baza unei perfecte analogii, si la cele trei stari fundamentale de constiinta ale fiintei umane: starea de veghe, starea de somn cu vise si starea de somn profund fara vise, care sunt simbolizate in traditia tantrica prin lumina focului, a Lunii si a Soarelui. 

Prin urmare, Tripura Sundari reprezinta acea gigantica si stralucitoare sfera de constiinta divina care patrunde domeniul tuturor experientelor din cele trei lumi ale Creatiei dar care, in acelasi timp, le transcende in totalitate. Primul oras-cetate al zeitei este considerat, asa dupa cum am mentionat anterior, ca fiind starea de veghe, in care fiinta umana experimenteaza diferite senzatii si trairi prin intermediul celor cinci simturi principale ale sale; in acest caz, traditia tantrica afirma ca localizarea constiintei individuale este la nivelul ochiului drept sau in zona fruntii, intre sprancene. Al doilea oras-cetate al zeitei il reprezinta starea de somn cu vise, asociata cu nivelul lui vishuddha chakra, in care constiinta individuala se afla centrata in minte. Al treilea oras-cetateeste sugerat de starea de somn profund fara vise, asociata cu nivelul lui anahata chakra, in care constiinta individuala fuzioneaza cu natura ei divina esentiala. Fiind zeita suverana a acestor trei stari principale de constiinta, Tripura Sundari reprezinta in acelasi timp cea de-a patra stare de constiinta (turiya), care le transcende pe celelalte si care este asociata starii de extaz divin (samadhi) si eliberarii spirituale.

Tripura Sundari mai este cunoscuta si sub numele de Lalitasau cea care se joaca. Traditia spirituala hindusa afirma ca intreaga Creatie reprezinta jocul plin de frumusete si de incantare al Mamei Divine. In ceea ce ne priveste, ca fiinte umane nu suntem decat individualitati pasagere in acest joc gigantic al Mamei si, pentru a ne elibera de iluzia lui, trebuie sa intelegem care este, de fapt, sursa primordiala a energiei si puterii care misca intreaga Creatie. Suferintele noastre nu reprezinta decat iluzii, fiind o urmare directa a cunoasterii false ce izvoraste din ignoranta si din manifestarea ego-ului. Aspectul este relativ simplu: deoarece noi tindem cu incapatanare sa avem controlul asupra fericirii sau sa o detinem din punctul de vedere al unui sine fals si separat (ego-ul), ne despartim practic atunci de adevarata beatitudine spirituala, care este universala. Ca o imagine fidela si pura a adevaratei fericiri, Lalita ne arata modalitatea de a iesi din eroarea noastra, ceea ce nu inseamna ca trebuie sa negam fericirea, ci ca trebuie sa o descoperim in noi insine. Practic, Lalita ne trezeste sufletul receptiv la fericirea divina care impregneaza orice lucru. Lalita mai este cunoscuta si ca zeitatea care prezideaza Sri Chakra, adica marea yantra sau model energetic care fundamenteaza intregul macrocosmos si care provine din sunetul subtil universal, care este pranava. Lalita este considerata cea mai frumoasa dintre toate zeitatile si reprezinta fericirea extatica suprema, ca sursa a oricaror alte perceptii minunate. Traditia ne spune ca ea isi are salasul pe varful Muntelui Meru (asa-numitul munte cosmic, asociat lui sushumna nadi in structura subtila a fiintei umane), sustinand si conducand miscarea intregului univers. Ea reprezinta, de asemenea, iubirea divina nesfarsita care constituie de fapt forta centrala si esentiala ce motiveaza existenta Macrocosmosului si care, totodata, este impulsul originar catre eliberarea spirituala din profunzimile inimii noastre.

Traditia tantrica prezinta simbolurile sub trei aspecte: aspectul grosier, aspectul subtil si aspectul suprem. In ceea ce o priveste pe Lalita, forma sa grosiera este simbolizata prin imaginea zeitei cu patru brate; forma sa subtila reprezinta yantra sa, iar forma suprema a sa reprezinta mantra sa specifica. Toate cele trei aspecte laolalta o definesc in totalitate. O metoda prin care Lalita poate fi adorata si prin care ea raspunde fulgerator este puja. Acest termen este tradus de obicei ca practica rituala. Exista mai multe forme de puja, pornind de la ritualurile zilnice, ritualuri ce se realizeaza pentru incarcarea anumitor obiecte simbolice, ritualuri realizate ca ceremonii in festivaluri sau ritualuri realizate in functie de conjuncturile astrologice favorabile, ca de exemplu in momentul eclipselor lunare sau intrarea soarelui intr-o constelatie siderala, continuand cu ritualuri de grup sau ritualuri realizate in cuplu.

Tripura Sundari mai este cunoscuta, de asemenea, sub numele de Rajarajeshvari sau guvernatoarea intregii Creatii, deoarece ea este cea care emite ordinele de guvernarea Macrocosmosului si de aceea este foarte important sa ne raportam mai mereu la Sundari si sa-i invocam gratia atunci cand ne hotaram sa luam o decizie importanta in viata. Cu toate acestea, ordinele ei nu sunt bazate pe o autoritate samavolnica, ci ele respecta intru totul liberul arbitru al oricarei fiinte, fiind impregnate de o iubire divina nelimitata. Prin urmare, tot ceea ce avem de facut pentru a-i obtine gratia este sa ne deschidem inimile cu sinceritate fata de iubirea pe care ea ne-o ofera in mod neconditionat. 

Pentru a-i intelege cat mai bine modurile de actiune si manifestare, este insa necesar sa eliminam in mod gradat toate dorintele noastre egoiste si sa iubim transfigurator tot ceea ce ne inconjoara. Din perspectiva profund spirituala a traditiei tantrice, frumusetea si fericirea extatica reprezinta energia fundamentala a existentei, iar jocul este insasi natura oricarei manifestari. Cunoscand aceasta, calea spre eliberarea de atasamente si spre dobandirea adevaratei fericiri si impliniri in viata devine mult mai usoara. Aceasta cheie spiritualareprezinta, de fapt, o parte a cunoasterii pe care ne-o impartaseste Marea Putere Cosmica Tripura Sundari.

articol scris de Bartha Zoltan